maandag 9 januari 2017

NS Mededeling

“Over enkel… …. … te Utr… ..ntraal. U kunt hie. ….. op d.  …. naar … vanaf perron 7”. Wie deze aankondiging herkent en kan invullen is een ervaren NS reiziger. Met enige regelmaat neem ik plaats in de trein. Ik weet over het algemeen in welke trein ik zit, hoe laat deze vertrekt en waar die naartoe gaat. Ook ben ik iemand die weet op welke trein ik, indien nodig, moet overstappen en naar welk perron ik mij moet begeven om die trein te nemen. Zelfs de hoeveelheid overstaptijd die ik ter beschikking heb, weet ik na een tijdje wel. Als een conducteur dus meent iets door de intercom van een trein te moeten melden dan ga ik ervan uit dat het van belang is ,voor mij of mijn medereizigers. Waarom gebeurt het dan zo vaak dat zijn of haar mededeling niet is te volgen en ongeveer zo klinkt als het hierboven staat beschreven?

Dan heb ik het niet over die keren dat ik bijna uit mijn stoel wordt geblazen omdat het veel te luid is of dat de mededeling zo zacht uit de speakers komt dat deze het volume van de muziek, die uit de koptelefoon van mijn buurman komt, niet overstijgt.

Is het niet mogelijk om in een trein een geluidsinstallatie aan te leggen waarmee reiziger in alle treinstellen fatsoenlijk kunnen verstaan wat de conducteur zegt? In de trein heb ik over het algemeen goed bereik met mijn mobiele telefoon. Er is zelfs af en toe een beetje wifi. Zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn? Natuurlijk is het koppelen van treinstellen het probleem, maar een beetje bluetooth hier en daar…..  

Ik moet er niet aan denken dat de conducteur daadwerkelijk een belangrijke mededeling moet doen. “Het achterste treindeel blijft achter op het rangeerterrein, u wordt verzocht uit te stappen”, “Is er een dokter aanwezig in de trein?”, “Deze trein is tot stoppen gedwongen en men eist 3 miljoen losgeld, maar maakt u zich geen zorgen”, “In treinstel 9940 staat het toilet in brand, heeft één van u toevallig een brandblusser die wel werkt bij zich?” of een melding van gelijke strekking. De helft van de treinreizigers zou uit blinde paniek van voor naar achteren (of vice versa) door de trein gaan rennen, terwijl de andere helft stomverbaasd toekijkt en zich afvraagt wat dat gekraak dat zojuist door de intercom klonk dan wel niet betekende? 

Op het forum van de NS wordt over hetzelfde euvel geklaagd. De moderator en een hoofdconducteur erkennen het probleem simpelweg en dat is dan dat. Als ik echter geacht word de mededelingen van de conducteurs serieus te nemen, leg dan ook een geluidsinstallatie aan die in alle gekoppelde treinstellen goed functioneert. Dank u en prettige voort….  … .. .eis! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten