donderdag 11 april 2019

Ierse prijsvechter


Nadat we ons over de vliegschaamte heen hadden gezet, hadden we tickets geboekt bij een bekende Ierse prijsvechter. We hadden al een tijd uitgekeken naar de door ons geplande stedentrip en eindelijk was het dan zo ver. Wat een vergissing en wat een duurkoop bleek het te zijn!

Natuurlijk is het te begrijpen dat, als je weinig voor een vliegreis wenst te betalen, je ook niet de beste service mag verwachten. Dat je moet betalen om handbagage groter dan een gemiddelde portemonnee mee te mogen nemen is te billijken. De kosten van eten en drinken tijdens een korte vlucht lijken me ook geen zaken om je al te druk over te maken. De krasloten waar men mee door de cabine loopt met het verhaal dat het voor goede doelen is en zeker niet voor de eigen winst, kunnen ook prima genegeerd worden.

Kwalijker wordt het als je moedwillig bij het inchecken met een reisgenoot stoelen uit elkaar krijgt aangeboden. Uiteraard kun je stoelen naast elkaar krijgen als je maar extra betaalt. Maar dan heb ik het echter nog niet over het bagagebeleid met betrekking tot iets grotere tassen, koffers en trolleys gehad. Ook de website waarop dit allemaal keurig wordt uitgelegd, heb ik dan nog niet besproken. Dat laatste ‘keurig’ is uiteraard cynisch bedoeld.

Stel ik wil met één trolley reizen die ik in het ruim wil laten vervoeren omdat ik een nagelschaartje en mijn deodorant mee wil nemen. Geen heel bijzondere dingen, zou ik zeggen. Dan wordt het zoeken op de website. Een zin als:

“Klanten zonder prioriteit die een tweede grotere trolley mee willen nemen kunnen de 10kg Check-in tas aanschaffen”

helpen dan niet echt. Ook dit is een uitgekiende manier om mensen maar zoveel mogelijk te laten betalen voor iets wat ze niet begrijpen laat staan nodig hebben. Wat prioriteit? Welke tweede trolley? Ik wil gewoon (zonder prioriteit) één trolley meenemen? Wat dan?

Oooh… dan moet ik hier zijn:

“Passagiers die "Prioriteit & 2 Handbagage" of een Plus/Flexi/Family ticket of een connecting flight ticket gereserveerd hebben, kunnen 1 extra tas van 10kg aan boord meenemen die in de bagage sizer moet passen (max 10kg en afmetingen 55cm x 40cm x 20cm)”

Toch weer die prioriteit? Ik hoef geen extra tas, ik wil maar één trolley meenemen.

Kan ik er dan toch nog voor kiezen om de tas in het ruim laten vervoeren of moet ik dan de zogenaamde ‘10kg Check-in tas’ aanschaffen? Geen idee.

Voor een bedrijf dat moedwillig zijn klanten slecht informeert en behandelt, ligt geen mooie toekomst in het verschiet en zou zich moeten schamen. Dan laat ik de manier waarop het personeel wordt behandeld nog maar even buiten beschouwing.

Op naar staanplaatsen in de vliegtuigen en op naar het betalen voor het gebruik van het toilet tenzij je een consumptie hebt aangeschaft en genuttigd.

Gelukkig is daar nog de keuze om nooit meer met Ryanair te vliegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten